IIR Magyarország

Biztosítás Fórum    BI    Adatvédelmi ws   Ipar 4.0   E-közigazgatás

 
 

.

„A fogyasztói és szolgáltatói igények igenis összeegyeztethetők” – interjú Fáykiss Péterrel, a Magyar Nemzeti Bank makroprudenciális igazgatójával

A lakáshitelekre vonatkozó döntés a legtöbb háztartás esetében évekre, évtizedekre szól: mivel meghatározó a jelentősége, alapos utánajárás után érdemes igényelni. Az összehasonlíthatóságot erősítendő, az MNB kidolgozta a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelt, illetve azt a dedikált kalkulátort, amely segíthet a döntés meghozatalában. 

IIR: Miért fontos 2017-ben, hogy a lakáshitelezés mérsékelt kockázatú legyen?

F.P.: Most, hogy nemrégiben megtörtént az a hitelezési fordulat a háztartási szegmensben is, amit a vállalatok esetében korábban láthattunk, nagyon fontos, hogy a hitelállomány növekedése fenntartható és egészséges szerkezetben valósuljon meg; fontos, hogy ne legyenek olyan problémák a későbbiekben, amelyeket a válság során láthattunk. Az egészséges, fenntartható szerkezetű háztartási hitelezés egyik pillére a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel, melynek több célja van: az egyik, hogy a banki ajánlatok összehasonlíthatóságát megvalósítsa és a közöttük lévő versenyt erősítse, a másik, hogy a hosszabb kamatperiódusú lakáshitelek esetében, a nemzetközi összehasonlításban magasnak számító kamatfelárakat mérsékelje. Végül a hosszabb kamatperiódusú lakáshitelek elterjedésének segítése is fontos cél, hogy kevésbé szembesüljenek az ügyfelek a kamatkockázatok negatív hatásaival, amelyek sokszor együtt járnak egy rövid kamatperiódusú, de hosszú futamidővel rendelkező lakáshitellel.

IIR: Hogyan lehet egyszerre fogyasztó - és szolgáltatóbarát egy lakáshitel?

F.P.: Azt gondolom, hogy hosszabb távon ez a kettő együtt jár. A Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel kialakításánál igyekeztük az összes érintettet megkeresni, szempontjaikat figyelembe venni. Egyeztettünk a fogyasztói érdekeket képviselő szakértőkkel, szervezetekkel és a piaci szereplőkkel is. Mind a téma népszerűsége, mind az egyre inkább felfutó használat abba az irányba mutat, hogy a fogyasztói és szolgáltatói igények igenis összeegyeztethetők: a szolgáltatónak is az a célja, hogy hosszútávon elégedett ügyfelei legyenek.

IIR: Az Ön megítélése szerint mi a magyarázat arra az állításra, hogy „a számok arra utalnak, hogy az MNB által Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelre kitűzött 3,5 százalékpontos felár nem volt igazán effektív korlát, legalábbis nem készteti a bankokat a korábbinál jóval intenzívebb árversenyre” (ahogy a Portfolio egyik cikkében olvashattuk)?

F.P.: Látni kell, hogy ez egy hosszútávú folyamat része, néhány hónap alatt nem lehet megalapozott konklúziót levonni. Ezen kívül nem csupán a maximált felár az, ami a hosszabb kamatperiódusú hitelek kamatfelárait lejjebb viheti, hanem az összehasonlíthatóság, amelynek a segítségével élénkülhet a verseny. Érdemes megvárni, amíg a nem rég indult marketingkampányunk célt ér, és a fogyasztók széles köre megismeri ezt az új lehetőséget - ezután tisztábban fogunk látni a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel hatásait illetően.

Fáykiss Péter bővebben a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelről a Bankszektor 2017 - ügyfélbarát bankolás a digitalizáció korában c. konferenciáján fog beszélni, melyet november 29-30-án rendez meg az IIR Magyarország.

Ez a webhely a böngészés tökéletesítése érdekében cookie-kat használ.